Jęczmień na oku – przyczyny, objawy, leczenie

Od jakiegoś czasu skarżysz się na nieustanny ból oka? Zauważyłeś, że twoje spojówki są zaczerwienione? Są to objawy wielu chorób, jednakże wymienione dolegliwości najczęściej wskazują na jęczmień.

Czym jest jęczmień na oku?

Dolegliwość ta wiąże się z infekcją powieki. By prościej rozpoznać jęczmień, należy wiedzieć, że występuje on w postaci ropienia, który sytuuje się zazwyczaj na końcach powieki w pobliżu linii rzęs. Wyróżniamy dwa rodzaje jęczmienia: wewnętrzny oraz zewnętrzny. Groźniejszym przypadkiem jest infekcja wewnętrzna, gdyż bardzo często kończy się ona usunięciem chirurgicznym. Zabieg ten niestety, ale nie należy do najprzyjemniejszych. Gdy, więc zobaczymy, że w okolicach jednej z naszych powiek pojawia się zaczerwienienie, czy też pod skórą zbiera się ropa, nie należy tego lekceważyć. Nieleczona infekcja może doprowadzić do powstania gradówki, czyli stałego zgrubienia powieki.

Przyczyny zarażenia się jęczmieniem

Zazwyczaj zarażenie się infekcją związaną z występowaniem jęczmienia na naszej powiece, powodują bakterie gronkowca. W większości przypadków śmiało można wykluczyć jako przyczyny inne drobnoustroje, gdyż zazwyczaj powodem takowej infekcji są właśnie bakterie gronkowca. Jeśli nie chcemy zarazić się takową infekcją, bardzo ważnym aspektem jest dbanie o higienę, szczególnie dłoni. To właśnie poprzez pocieranie brudnymi dłońmi naszych oczu, najczęściej pod powiekę przedostają się bakterie gronkowca. Kolejną z przyczyn jest ,np. przebywanie w pomieszczeniach zadymionych lub pełnych chemicznych oparów. Uwagę należy zwrócić również kobietom, szczególnie podczas pozbywania się z twarzy makijażu. Podczas takowej czynności powinno się usuwać makijaż bardzo dokładnie oraz przeznaczonymi do tego preparatami.

Objawy jęczmienia:

Sposoby leczenia

Warto wspomnieć, że z infekcją jęczmienia nie trzeba od razu kierować się do lekarza specjalisty. W celu pozbycia się ropienia godne uwagi oraz coraz częściej skuteczne są również domowe sposoby. Często budzą one kontrowersyjne opinie, jednakże nie raz przynoszą oczekiwane rezultaty. Najpopularniejszym z nich jest pocieranie jęczmienia złotą obrączką. Jednakże przed wykorzystaniem takowego sposobu, obrączkę należy dokładnie zdezynfekować. W pozbyciu się jęczmienia skuteczne są również rozgrzewające okłady, czy ,np. okład z zielonej herbaty. Ten z zielonej herbaty, przygotowuje się poprzez zaparzenie saszetki z zieloną herbatą, ostudzenie jej oraz przyłożenie do jęczmienia. Jednakże gdy żaden z proponowanych sposobów nie poskutkuje pęknięciem ropienia, należy bezzwłocznie udać się do lekarza.

Na podstawie:

1. Jęczmień na oku – przyczyny, objawy, leczenie
2.
Jęczmień na oku – rodzaje, przyczyny, sposób leczenia