Kanałowe leczenie zębów – na czym polega i kiedy jest konieczne?

„Pani Iksińska, niestety tutaj plomba już nie wystarczy, konieczne będzie leczenie kanałowe tego zęba!!!”

Zdecydowana większość pacjentów , gdy usłyszy takie zdanie, sztywnieje, zaczyna się pocić, a w głowie pojawia się gonitwa myśli. „Tylko nie to, dlaczego mnie się to przytrafiło, przecież myłem zęby, ja tego nie przeżyje”

Pojawia się pytanie, dlaczego leczenie zęba, ledwie niewielkiego kawałka naszego ciała ( 1cm*1cm*1cm= 1cm3) powoduje aż tyle negatywnych emocji i pojawienie się wręcz katastroficznych wizji.

1. bo nie rozumiemy tego leczenia, nie widzimy go,
  2. bo jest to działanie w newralgicznej , „prywatnej” części naszego ciała,
  3. podczas zabiegu nie możemy się komunikować, przez co czujemy się bezbronni, a nikt tego nie lubi
  4. narzędzia endodontyczne przypominają igły, a cały zabieg to taka akupunktura itd. , itd.

Na czym polega leczenie kanałowe.

Przebieg leczenia wygląda następująco:

• otwarcie komory zębai usunięcie żywej lub martwej miazgi ( jest to ukrwiona i unerwiona tkanka, której stan zapalny lub obumarcie najczęściej odpowiada za ból zęba!!!)
  • opracowanie kanałulub kanałów korzeniowych – stosujemy tutaj specjalne narzędzia kanałowe dodatkowo obficie płucząc kanały środkami bakteriobójczymi. W trakcie opracowywania kanałów korzeniowych następuje całkowite usunięcie miazgi kanałowej z kanału korzeniowego oraz toksyn bakteryjnych z kanalików zębinowych
  • osuszenie kanałów – stosujemy tu specjalne ćwieki papierowe.
  • wypełnienie kanałów materiałami biozgodnymi – szczelnie zamykamy światło kanału na całej długości aż do otworu fizjologicznego, co powoduje, że bakterie z jamy ustnej nie są w stanie ponownie zainfekować kanału i tkanek okołokorzeniowych zęba
  • wypełnienie zęba. Najczęściej prawidłowo przeleczony kanałowo ząb ( ubytek) wypełnia się materiałami kosmetycznymi (plombami), a w przypadku większego zniszczenia zęba konieczna jest odbudowa protetyczna DEF

Leczenie kanałowe należy rozpatrywać w dwóch aspektach; mechanicznym i biologicznym.

Z tego między innymi powodu nigdy nie ma pewności, że się w 100 % powiedzie.

Kiedy leczymy kanałowo ząb:

1. gdy pojawi się nieodwracalne zapalenie miazgi ( ząb boli sam bez powodu przez kilka dni)
  2. gdy miazga zęba obumrze lub pojawi się zgorzel ( toksyczne gazy w środku zęba, które powodują uczucie, jakby ząb chciał nam się z buzi ewakuować)
  3. gdy ząb się niefortunnie złamie i nie ma możliwości go odbudować z pozostawieniem żywej miazgi ( niezbyt często, ale jednak)

Czy leczenie kanałowe boli?

Ból to odczucie subiektywne i czasami mamy ogromny problem, żeby odróżnić ból od np. dyskomfortu, silnego dotyku. Ból siedzi w głowie pacjenta, tak więc rolą lekarza stomatologa jest tak poprowadzić leczenie ( oczywiście w miarę możliwości), ażeby dolegliwości bólowe zminimalizować lub wyeliminować.

Dysponuje on szerokim wachlarzem możliwości:

– znieczulenie miejscowe

– znieczulenie przewodowe

– sedacja wziewna

– sedacja głęboka

Wybór metody jest zawsze dopasowany do potrzeb konkretnego pacjenta.

Artykuł na bazie komentarza specjalistów z kliniki Ortoprotex.pl