Co to jest profilaktyka stomatologiczna?

Profilaktyka to przede wszystkim unikanie chorób zębów i przyzębia oraz właściwe czyszczenie jamy ustnej. Dzięki profilaktyce pacjent ma możliwość kontrolowania stanu uzębienia. Stomatolog może zminimalizować ryzyko różnych chorób i dolegliwości stosując dedykowane zabiegi.

Odpowiednia higiena eliminuje nieświeży oddech, zapewnia uczucie świeżości, zapobiega plamom z kawy, herbaty czy papierosów. O zęby należy dbać codziennie szczotkując je, a także odwiedzając gabinet dentystyczny co 6-8 miesięcy. Właściwa profilaktyka pozwala cieszyć się długotrwałym i zdrowym uśmiechem.

Metody profilaktyczne w stomatologii:

1. Scaling – usuwanie kamienia nazębnego przy pomocy narzędzia ultradźwiękowego, bez ryzyka uszkodzenia szkliwa. Płytka nazębna rozwija się, gdy płytka bakteryjna nie jest usuwana podczas codziennej higieny jamy ustnej. Może objawiać się nieświeżym oddechem, a jego intensywność może się różnić w zależności od pacjenta. Scaling jest zabiegiem bezbolesnym, jednak w przypadku zapalenia tkanki lub odsłoniętej szyjki zęba mogą wystąpić odczucia bólu. W takich przypadkach znieczulenie zostanie dostarczone. Kolejnym krokiem po scalingu jest wypolerowanie zębów, co zapobiega odbudowie płytki nazębnej. Zabieg zapobiega paradontozie.
  2. Piaskowanie – procedura usuwania plam z kawy, herbaty i papierosów przy pomocy specjalnego urządzenia -piaskarki. Wyrzuca cienki strumień wody i powietrza z wodorowęglanem sodu pod wysokim ciśnieniem. Zabieg jest całkowicie bezbolesny i bezpieczny, zaleca się go wykonywać co najmniej dwa razy w roku w zależności od potrzeb. Często następuje po nim scaling, dzięki wysokiej skuteczności właściwości czyszczących nisz między-zębowych i pod-dziąsłowych. Podobnie jak przy zabiegu scalingu, piaskowanie zapobiega paradontozie. Ostatnim krokiem jest polerowanie wszystkich oczyszczonych powierzchni.
  3. Fluoryzacja – zabieg stosowany w profilaktyce próchnicy oraz w przypadku nadwrażliwości zębów. Polega na pokryciu zębów dużą dawką preparatu fluorowego. Fluoryzację można wykonywać u dzieci i dorosłych, gdyż wzmacnia zęby, uodparnia je na próchnicę i kwasy. Powinien być wykonywany dwa razy w roku, ale także po usunięciu płytki nazębnej oraz w chorobach przyzębia. Jeśli istnieje większe ryzyko próchnicy, może być wykonywane częściej. W przypadku nadwrażliwości zębów konieczne może być wykonanie zabiegu fluoryzacji kilka razy w odstępach 3-4 dniowych.

Dlaczego profilaktyka jest tak ważna?

Właściwa pielęgnacja zębów to podstawa higieny jamy ustnej – zapobiega wielu chorobom. Wizyta u dentysty jest konieczna, ponieważ dentysta zauważy wszelkie niepokojące oznaki i będzie mógł im zapobiec (ale też wyczyści i zabezpieczy zęby). W domu pacjent powinien odpowiednio myć zęby, zgodnie ze wskazaniami dentysty, używając szczoteczek do zębów, pasty, nici dentystycznej. Czas mycia zębów to około 2-3 minuty, przy pomocy okrężnych ruchów. Dzięki tym działaniom będziesz mogła przez długi czas cieszyć się zdrowymi zębami i ograniczyć konieczność leczenia do minimum.