Implanty zębowe sposobem na przywrócenie pięknego uśmiechu

Istnieje szereg chorób lub innych okoliczności losowych, które mogą sprawić, że wystąpią u nas braki w uzębieniu. Ma to wpływ nie tylko na estetyczną stronę naszego wyglądu, lecz także zdrowie w rozumieniu fizycznym i psychicznym. Niedokładne gryzienie pokarmów spowodowane brakiem zębów, a także krzywy zgryz wywołany tą samą przyczyną, to tylko jedne z wielu możliwych następstw zaniedbywania ubytków w uśmiechu. Lekarze z Centrum Implantologii i Stomatologii Estetycznej Stomatologia Borowski w Starachowicach zajmują się m.in. wykonywaniem implantów zębowych.

Czym jest implant zębowy?

Implant dentystyczny to nic innego, jak tytanowo-ceramiczna imitacja naszych zębów. Występuje w trzech wariantach: pojedynczej korony, mostu lub protezy, które są dobierane z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i oczekiwań każdego pacjenta. Korony mają zastosowanie przy pojedynczych brakach w uzębieniu. Mosty (mostki) stosuje się wówczas, gdy u pacjenta występuje konieczność wszczepienia kilku sąsiadujących ze sobą zębów. Protezy są natomiast rozwiązaniem problemu bezzębia, czyli całkowitej utraty uśmiechu.

Implant zębowy jest wszczepiany w żuchwę lub górną szczękę przy zastosowaniu znieczulenia miejscowego lub ogólnego. Zarówno sam zabieg, jak i okres rekonwalescencji, który po nim następuje, jest mniej uciążliwy i bolesny niż resekcja, czyli usunięcie zęba przez stomatologa. Czas trwania zabiegu jest uzależniony od indywidualnych potrzeb pacjenta, szacuje się jednak, że wszczepienie pojedynczego implantu trwa około 1 godziny.

Stomatologia estetyczna – jak się przygotować do zabiegu?

Każdy zabieg wykonywany przez dentystę-implantologa musi być poprzedzony szeregiem działań przygotowawczych. Na początku lekarz przeprowadza szczegółowy wywiad z pacjentem w celu ustalenia zakresu pracy. W przypadku wystąpienia przeciwwskazań do wykonania zabiegu, należy najpierw zniwelować ich przyczyny:

• wyleczyć zapalenie dziąseł i przyzębia,
  • pozbyć się próchnicy,
  • odbudować tkankę kostną,
  • ustabilizować poziom cukru w organizmie (dotyczy diabetyków),
  • odstawić leki przeciwzakrzepowe na około 48 godzin przed planowanym zabiegiem.

Podczas pierwszej wizyty zabiegowej w dziąsła pacjenta zostają wszczepione sztuczne korzenie zębowe, które będą stanowiły podstawę do wykonania odbudowy protetycznej (umieszczenia na nich korony, mostu lub protezy). Implant zostaje wszczepiony pod skórę i przez 2 do 6 miesięcy integruje się z kością. Tytan jest metalem bardzo dobrze tolerowanym przez ludzkie ciało, dlatego też w większości przypadków wszczepy nie zostają odrzucone przez organizm pacjenta. Jeśli jednak tak się stanie, zabieg należy powtórzyć i dopiero w następnej kolejności przystąpić do rekonstruowania uśmiechu.

Implanty zębowe – jak o nie dbać?

Jak każda ingerencja w naturalne powłoki ciała, także wszczepienie implantów zębowych wiąże się z koniecznością przebycia okresu rekonwalescencji, czyli gojenia się miejsc zabiegowych. Trwa to kilka do kilkunastu tygodni i w tym czasie zalecane jest powstrzymanie się od nadmiernego wysiłku fizycznego. Aby złagodzić ból i opuchliznę, pacjent może ochładzać swoje dziąsła, a także spożywać pokarmy, które nie wymagają gryzienia. Przez pierwsze dwa tygodnie po wszczepieniu implantów nie należy palić papierosów czy pić alkoholu. Trzeba również pamiętać o zachowaniu właściwej higieny jamy ustnej przy użyciu szczoteczek z miękkim włosiem i płynów antyseptycznych.

Przykłady zdjęć ,,przed” i ,,po” zabiegu znajdują się na stronie https://stomatologiaborowski.pl.