Co to jest Cysteina?

Wszystkie białka składają się z tych samych podstawowych związków, znanych, jako aminokwasy. Cysteina, jest aminokwasem, który może być syntetyzowany przez organizm lub spożywany w niektórych pokarmach. Cysteina ma kilka fizjologicznych ról, choć wiele osób uważa, że przyjmowanie dodatkowej dawki cysteiny, jako suplementu diety może również korzystnie wpływać na zdrowie. Są jednak pewne przypadki, w których przyjmowanie cysteiny może być niebezpieczne. Nie wiadomo, czy suplementacja cysteiną zapobiega jakimkolwiek schorzeniom, czy też leczy je i powinna być stosowana wyłącznie pod nadzorem lekarza.

Co to jest Cysteina?

Cysteina jest aminokwasem, który dostaje się do organizmu na dwa sposoby: po pierwsze, poprzez żywność zawierającą cysteinę, a po drugie, poprzez metabolizm, który przekształca aminokwasową metioninę w S-adenozylo-metioninę, w homocysteinę, która następnie reaguje z seryną i tworzy cysteinę .

Zdolność organizmu do produkcji Cysteiny może być zaburzona, jeśli dieta nie zawiera wystarczającej ilości kwasu foliowego, witaminy B6, metioniny i witaminy B12. W organizmie Cysteina jest niezbędną częścią glutationu, związku przeciwutleniającego i jest również używana do produkcji aminokwasów tauryny, a także koenzymu A, biotyny i heparyny. Cysteina jest składnikiem beta-keratyny i uważa się, że zachowuje elastyczność skóry i chroni wyściółkę przewodu pokarmowego.

Źródła Cysteiny

Cysteina występuje naturalnie w wielu produktach spożywczych, w tym żółtkach jaj, czerwonej papryce, czosnku, cebuli, jogurcie, ziarnach, takich jak kiełki pszenicy i owies, drób i ciemne warzywa liściaste, takie jak brukselka i brokuły. Jako suplement diety Cysteina jest dostępna zarówno w postaci chlorowodorku L-cysteiny, jak i N-acetylocysteiny, która jest uważana za bardziej rozpuszczalną i lepiej metabolizowaną przez organizm.

Zalecane dzienne dawki Cysteiny

Zgodnie z opublikowanymi zaleceniami dotyczącymi zdrowia publicznego każda osoba powyżej pierwszego roku życia powinna spożywać 25 mg Cysteiny na każdy gram zużytego białka. Nie przeprowadzono jednak wystarczających badań z dodatkiem Cysteiny, aby określić odpowiednie zalecane poziomy. Dwieście mg Cysteiny przyjmowanej dwa lub trzy razy dziennie uważa się za bezpieczną ilość.

Zastosowanie zdrowotne Cysteiny

N-acetylocysteinowa forma Cysteiny jest stosowana w medycynie, jako sposób na zwiększenie skuteczności leków kortykosteroidowych.

Może być również stosowana w celu:

  • Zmniejszenia nieprzyjemnych objawów niektórych leków stosowanych w chemioterapii,
  • W leczeniu zatrucia paracetamolem
  • Jako sposób na zapobieganie fizjologicznej tolerancji na leki przeciwbólowe w postaci bólu w klatce piersiowej.

Spożywanie Cysteiny zarówno w żywności, jak i suplementach diety ma zalety medycyny alternatywnej. Uważa się, że pomaga ona:

  • Chronić komórki przed uszkodzeniem komórkowym przez wolne rodniki,
  • Eliminuje jony metali i potencjalnie szkodliwe chemikalia z tkanki ciała
  • Pomaga w leczeniu lub zapobieganiu problemom z oddychaniem, takim jak astma i nadmierne gromadzenie się śluzu.

Środki ostrożności

Przyjmowanie dużych dawek Cysteiny – szczególnie w postaci N-aktylo-cysteiny – może powodować reakcje alergiczne u niektórych osób oraz problemy trawienne, takie jak biegunka, wymioty lub nudności. Według najnowszych badań podano, że, osoby, które nie są w stanie prawidłowo metabolizować Cysteiny, są uważane za bardziej zagrożone rozwojem pewnych zaburzeń neurologicznych, takich jak stwardnienie rozsiane czy choroba Alzheimera.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *