Działanie i zastosowanie Cytruliny

Cytrulina jest aminokwasem, który pomaga poprawić przepływ krwi, arbuz jest jednym z najlepszych źródeł żywności ją zawierających. Badania wspierające stosowanie Cytruliny do celów medycznych są ograniczone, ale obiecujące.

Działanie i zastosowanie Cytruliny

Cytrulina lub inaczej L-cytrulina jest aminokwasem normalnie wytwarzanym przez organizm. Ciało przekształca L-cytrulinę w L-argininę, inny rodzaj aminokwasu. L-arginina poprawia przepływ krwi. Czyni to, tworząc tlenek azotu (NO), gaz, który pomaga rozszerzyć naczynia krwionośne. Udowodniono, że L-arginina pomaga osobom z chorobami serca lub zatkanymi tętnicami ze względu na możliwości poszerzania naczyń.

Ten sam wpływ na naczynia krwionośne pomaga w poprawie objawów zaburzeń erekcji droga L-cytruliny do NO zwiększa przepływ krwi do męskich genitaliów. W jednym z badań ten wzrost przepływu krwi wydawał się zmniejszać objawy łagodnych zaburzeń i poprawiał zdolność do utrzymywania erekcji. Nie przeprowadzono żadnych badań dotyczących stosowania Cytruliny w umiarkowanych i ciężkich przypadkach zaburzeń erekcji.

Inne badania wskazują, że Cytrulina może poprawiać poziom białka w mięśniach i zapobiegać niedożywieniu u osób starszych. Może ona także pomóc w leczeniu problemów jelitowych, w tym:

  • Zespół krótkiego jelita
  • Nietolerancja glutenu
  • Promieniowanie powodujące uszkodzenie jelita cienkiego.

Niektórym zaburzeniom genetycznym i stanom zdrowotnym, takim jak choroba wątroby, mogą pomóc suplementy L-cytruliny.  Wczesne badania na ludziach wykazały również, że Cytrulina może być pomocna w chorobie Parkinsona i niektórych demencjach. Niektórzy ludzie biorą również L-cytrulinę, aby budować mięśnie i poprawiać wyniki sportowe.

Sposoby zdobywania większej ilości Cytruliny

Jak można uzyskać Cytrulinę w swojej diecie?

Arbuz jest jednym z najlepszych źródeł żywności zawierających Cytrulinę. Rośliny strączkowe, mięso i orzechy zawierają również aminokwas. Jednak większość ludzi używa suplementów w celu zwiększenia ilości Cytruliny w swojej diecie.

Suplementy L-cytruliny są dostępne bez recepty. Jednak niewiele wiarygodnych, ocenianych przez naukowców badań dotyczyło właściwego dawkowania L-cytruliny. Jednak jedno z brytyjskich badań wykazało, że dawki od 2 do 15 gramów (g) były bezpieczne i dobrze tolerowane przez mężczyzn. Suplementy dostępne w sklepach wahają się od 500 miligramów (mg) do 1,5 g. Niektóre suplementy zawierają mieszaninę Cytruliny i innych składników. Warto przeczytaj etykietę suplementu, aby dowiedzieć się, ile dokładnie aminokwasu otrzymuje się z każdą dawką.

Dawkowanie Cytruliny

Suplement zazwyczaj występuje w postaci proszku. Sugerowana dawka L-cytruliny zależy od tego, jaką chorobę próbuje się leczyć lub której można zapobiegać, ale czasami jest używana do 9 gramów dziennie, podzielona przez cały dzień. Jednak optymalne dawki L-cytruliny nie zostały ustalone dla żadnej dolegliwości. Jakość i składniki aktywne w suplementach mogą się znacznie różnić. To sprawia, że trudno jest ustawić standardową dawkę.

Obawy i skutki uboczne

Badania na poparcie zastosowania Cytruliny, jako leczenia zaburzeń erekcji są ograniczone. Leczenie tradycyjnymi lekami- takimi jak inhibitory fosfodiesterazy typu C, Cialis, Levitra i Viagra – okazało się bardzo skuteczne.

Niektórzy mężczyźni wolą nie stosować tych leków ze względu na możliwe ryzyko lub działania niepożądane. Może to być prawdą szczególnie dla mężczyzn, którzy doświadczają jedynie łagodnych zaburzeń. W takich przypadkach użycie Cytruliny może być korzystne, przynajmniej przez krótki czas. Uważa się, że Cytrulina jest bezpieczna, ponieważ badania nie wykazały jeszcze żadnych znanych działań niepożądanych. Jednak nie przeprowadzono dużego randomizowanego badania klinicznego, aby ocenić bezpieczeństwo Cytruliny w leczeniu tych niedomagań.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *